söndag 23 mars 2008

Skär-torsdaan

Nu pysslar vi färdigt de sista påskbreven som behövs för lördagens runda. Grannens flicka kommer hit och hjälpa, de har slutat tidigt i skolan.
Vi klipper, klistrar och målar tuppar, harar och kycklingar. Tupparna ska
mommo, gambä-mommo och kusinen få, för de är extra fina.

Wilma och Janina bestämmer att de ska gå tillsammans och vara påskhäxor.
Jippiiiie....då slipper jag gå själv! Jag får vara hemma med Lina istället och dela ut godis åt alla andra häxor. Utmärkt ! :-)
Då hinner jag packa väskan i lugn och ro (?) som vi ska ha med till mommos.
Vi är nämligen bjudna till påsklunch på lördag.

Tittar ut genom fönstret och inser att snöskottning kommer att vara på programbladet idag.
Skönt med lite motion.
Men först blir det lunch. Blir sugen på våfflor och suckar lite när jag inser att mjölken nästan är slut, bara lite sylt kvar och ingen grädde...typiskt.
Hmmm, en liter vanilj yoghurt har vi, som borde ätas upp. Det är ju nästan samma sak som mjölk, eller hur ?
Hittar dessutom en förpackning med BlåBands Mango-Persiko mousse. Det kan man ju ta istället för grädde. Finemang !
Rör ihop en smet med yoghurt som substitut. Tjock blir smeten, det går inte att lägga så mycket mjöl som det egentligen ska vara. Säkert blir det helt ätbart ändå.

Våffelsmet:

4 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
5 dl mjölk
2 st ägg
100 g smör


Dubbelsats för många yrväder och virrhjärnor !
Smarrigt ! Alla åt med god aptit, även om de fastnade lite i våffeljärnet.

Slutsats: man kan byta ut mjölk mot yoghurt, åtminstone i detta fall. Senare hittade jag faktiskt 2 liter hyla-mjölk i skafferiet...Som jag inhandlat redan veckan innan, för att jag skulle ha det till lasagnetten. Hann ju redan sucka över att mjölken nästan var slut då också.

Tyckte det var konstigt att jag inte handlat mera mjölk, eftersom det behövdes till såsen.
Virrhjärna ! ;-)

Många våfflor senare orkade vi ut och skotta snö. Vilken mängd det hade kommit !
Tack o lov för att det var lätt pudersnö och inte blidsnö. 40 minuter så var allt skottat.
Fortare skulle det säkert ha gått, men Lina var på sitt bästa gnällhumör och bölade säkert 100 gånger på den timme vi var ut...
För minsta lilla motgång måste man stortjuta säkert 10 minuter. Håhhååå...




När Lina och jag kom in ville hon se Alfons Åberg och vila lite i soffan. Då tyckte mamma att det var ett alldeles ypperligt tillfälle att ta i bruk Den Nya Leksaken.
Dvs, min Crosstrainer ! Levererad till dörren igår kväll från Hobby Hall.
Nu ska fläsket bort.
Min man och jag tänkte bli rätt så svettiga reda igår kväll när vi skulle skruva ihop den. Att allt måste vara i så många delar. Instruktionerna var dessutom felskrivna, eller ska vi säga, arbetsmomenten var i helt fel ordning. Som vanligt då...

11 ½ minuter och 100 kalorier senare var jag rätt så mör och flåsade som jag skulle ha sprungit ett maraton. Tog i alldeles för hårt, pulsen var uppe i 170 !!!
Nästa gång ska jag tänka på att ha en lugn jämn takt. Om det blir en nästa gång...
Har lovat dyrt och heligt att använda den varje vecka.
Borde ha nån morot för varje kilo som jag lyckas få bort. Inte en bokstavlig morot...det tror jag inte sporrar desto mer ! :-D
Måste fundera ut nåt lämpligt. I vanliga fall brukar det vara nåt gott att äta, men det är inte vidare smart har jag märkt. Borde nog vara nåt i klädväg eller inredning/trädgård.


Hmmmm...Tips mottages. Nu vet jag ! 10 € för varje kilo, ska jag ha min man att betala... ;-)
Det är jag minsann värd. Annars skulle ju samma summa ha farit till godis eller VV.
Japp ! Så blir det.
Ska hålla er uppdaterade hur det går, så får jag ju skämmas extra mycket när jag slappar till.

Som avslutning på dagen. Tadaaaa.......En skinande ren mikrougn !

Man har väl kollat på rent hus igår vetja. Putsade också filtren i diskmaskinen. Huvva! Så det såg ut där. Läskigt, som Lina skulle ha sagt.
Får nog ta och skärpa till mig med sånt där. Körde igenom maskinen ett varv helt tom, så nu borde den vara ren.

Var faktiskt såpass duktig att kyskåpet fick sig en omgång med. Det Ni !

Bara grönsakslådorna kvar, sen ska jag dra ut både kyl och frys och dammsuga dem baktill.
Kan behövas...och under dem !
Instruktioner för lilla behållaren för kondens hittade jag på Rövarmammas blogg.
Tack ! Den har vi aldrig haft bort, börjar bli på tiden.

Spisen borde dras ut den också, likaså borde jag dammsuga och torka golvet under vv-beredaren. Fönster borde tvättas, badrummet borde skuras upp ordentligt.
Alla skåp i köket borde tömmas och torkar ur OCH ovanpå köksskåpen borde nån torka bort allt ingrott fett ! URK !
Nästa onsdag får vi mera inspiration. Mycket bra program måste jag säga.
Jag klarade med nöd och näppe att byta sängkläder onsdag kväll. Men det kliade nog i fingrarna, fast jag avskyr att bädda sängar. Tycker det är vansinnigt tråkigt att byta sängkläder, men otroligt skönt att sova i rena, helst manglade sängkläder.....

Borde få hit en mangel, har åtminstone en måg som vet hur man drar ut sängkläder. Mer än vad tonårsfröken kan det.
Jag minns hur kul jag tyckte det var när mamma och mommo "flaiska lakane" när jag var liten.
Då fick jag äran att stänka vatten på dem och satt sen under när de sträckte dem.
Det är nog en grej jag borde lära min snart vuxna dotter.
Efter köksprojektet ska jag dra igång en städmanöver i grovköket och göra rum för en mangel.
Sen blir här mangla av...

Inga kommentarer: