söndag 16 mars 2008

Entrecôte


Ni läste rätt !
Det gott folk är vad den virriga mamman serverade åt alla Yrväder och virrhjärnor. Inte fy skam...
Men det hela började med en grundskrubbning av matsalsmöblemanget. Pga av diverse händelser den senaste tiden har mamman inte haft så bra koll på sina illbattingar.

Vyn uppe till vänster är vad man ser när man ligger i soffhörnet. Köksbordet ser man inte alls när man är i framstupa sidoläge i soffan.
Därför har då de små ljuva fått ockupera "finbordet"
när de velat rita och måla. Jag tänkte att jag har bättre koll på vad dom gör då... NOT !
Salsbordet var fullt av streck och fläckar av både tuschpennor och bläckpennor.
Nåväl, med skurmedel och en tillhörande dyrbar skurlapp och många cirklande rörelser senare blev möblemanget såpass rent att jag tyckte det fick duga
åt mina klottgrisar att äta vid.



Helt rent blev det ju inte, men renare. Var faktiskt duktig och torkade av stolarna samtidigt.


Efter det var det dags för maten. Köttet hade jag redan tidigare skurit till biffar och marinerat.
Marinaden blev lite i stil med; Man tager vad man haver...
Ganska känt fenomen här i huset. Å andra sidan blir det oftast godare än när man slaviskt följer ett recept.
Det vad jag havde till marinaden denna gång var...

  • Olivolja
  • Balsamvinäger
  • Svartpeppar
  • Salt & Socker
  • Vitlökspulver
  • Dragon (torkad)
Doftade ljuvligt....Aaaaah! :-) Fick marinera så länge jag gick en dust med bordet.


Stekte sen biffarna i pannan så länge klyftpotatisarna var i ugnen och Bearnaise såsen puttrade i kastrullen. OBS ! Såsen kom nog bara från två påsar från butiken. Lääänge sen jag orkade röra ihop en egen smörsås, även om det är mycket godare. Sånt gjorde jag när jag hade bara ett barn i huset. Helt otänkbart med de Yrväder som huserar här hemma nu... :-o
Pricken över iet blev min "Sauce Balsamico" som jag gjorde av marinadrester och steksky !!!


Menu: Entrecôte Black & White, Klyftpotatis, Färska grönsaker *
* Vilket då innebär skivad gurka... ;-) Blev ju värsta matlagningsbloggen det här ! Mat-Tina, släng dig i väggen... ;-)


Nån efterätt blev det inte. Tänkte ekonomiskt, som vanligt och planerade in ett besök hos mommo till tidiga kvällen.


Ska man till mommos vill man ju vara fin, även om man är ett litet Yrväder... Så vi passade på att klippa "panngulli", alltså pannluggen på Lina-språk. :-) Lite snaggade jag där bakom också, när jag nu en gång hade tjejen på pallen. Det är inte lätt det här med att klippa hår.
Det ska erkännas.
Men, men...som flickorna yr omkring hinner ingen lägga märke till om pannluggen är sned eller sidorna olika långa.
Oftast är det nog nåt annat man lägger märke till...
Som att dom slåss, eller grälar om vem som ska få ha en grej, eller har sönder nåt, eller tar nåt dom inte får ha eller....

Men när man tittar på bilden här intill ser man ju bara en ursöt, liten kramgo tjej ! Inte sant ?
Vilken sötnos jag har... Inte gör hon dumheter ?! Inte hela tiden, i alla fall.



På vägen till mommos stannade vi vid mitt gamla dagis, eller "bantta", som jag kallade det.
Nutidens barn vet inte ens vad bantta är för nåt. Annat än det som mamma suckar om när hon stiger på vågen.
På tal om just vågen så har jag beställt en Crosstrainer åt mig !!! Snart är det Slanka-Mamman som bloggar. YES !



Tillbaka till mommos... Vi stannade vid dagiset för att leka en stund. Pulkorna och stjärtlapparna var medpackade, för det finns en liten pulkbacke där.
Oturligt nog hade ju snön smält i backen, så där blev det inget åka av...
Så vi gungade och rutschade och klängde och hängde i stället.



Lina var hastigt färdig och tyckte att vi skulle fara till mommos istället.
Det passade mig alldeles utmärkt, för det var kallt och rått och mamma var inte alls på humör för att vara ute och leka.
Idag heller...Undrar när mitt humör kommer tillbaka ?

Med en kaffekopp och tillhörande Gosen-bullar och chokladkex kom åtminstone värmen tillbaka.
Kunde tyvärr inte vara så länge vid mommos idag, för Virrpappan skulle hjälpa en granne att bogsera bilen till verkstaden.

Tror ni Yrvädren gillade det ? NOPE ! Mycket gnäll och hot blev det förrän Wilma hade på sig sina kläder.
Det har varit extra mycket trams hela helgen tycker jag.
USCH !
Imorgon har vi mamma-barn gruppen, men jag vet inte...

Det blir morgondagens bekymmer. NU, blir det en tekopp och några smörgåsar.
Så man orkar... Inget vin ikväll heller. Alkoholmissbruk ??? ;-) :-D

Inga kommentarer: