lördag 15 mars 2008

Kalasdax

Riktigt en lyxlördag med kalas, för Virrfamiljen...inte ett eget dock. Eller som tur. ;-)
Den här gången var det kusin-vitamins Pappa som fyllde år. Ca 25+ tror jag det var...?

Som sig bör vid kalas-tajm blir det ju badbaljan. Även om mor i huset är smått virrig kommer hon faktiskt ihåg att bada sina barn. Ibland.
Eller som Lina säger "faskit". :-D
Smart som jag är kom jag ihåg att knäppa på varmvatten beredaren. Ska hela familjen bada behövs det. Speciellt eftersom tonåringen förstod att duscha redan från morgonen, när HEEELA vv-beredaren är full av rykande hett vatten.
Sen efteråt ryker det inte mycket mera..

Att bada är nåt som våra små yrväder gillar, både länge och väl.
Helst flera ggr om dagen.

Efter ungefär1½ timmes badsession, rätt så snabbt hos oss, var det redan lunchdags.
Hrrrmm...märks att det är helg när lunchen är kl.14.00. Men så ska det väl få vara?
Det är viktigt med både vardag och helg även om man bara är hemma.
På helgerna kan man strunta i alla rutiner. Skööönt ! :-)


Lunchen idag blev nåt så exotiskt som makaroner med diverse
tilltugg jag hittade i skåpen... se bild till vänster... :-)
Jepp ! På helgerna lyxar vi till det minsann...

MÄÄNN , jag tänkte som så: Vi far ju på kalas sen och vi hade blivit lovade både salta pajer och tårta + lite annat smått och gott.
Då blir det ju rätt så helgaktigt i alla fall och så sparar jag lite pengar! ;-)
Det är så man gör för att kunna leva på enbart 1 lön och lite hemvårdsstöd. Pirkka-niksi!

Sen var det då äääntligen dags för kalas. Yrvädren hade frågat säkert hundra gånger:
-Ska vi faaa no ???
Och mamman konstaterat minst lika många gånger:
- Näää, föst ska vi...å saan ska vi...å baket he var e kalas!
Kul när det är roligt.

Nåja, dags för kalas. Kalas innebär ju oftast då att man vill vara HEL OCH REN.
Dvs, hitta nya käder åt alla. Inklusive sig själv. Ibland också pappan.
Man måste dessutom få fram kläder som alla godkänner, det är det svåra.
Idag gick detta dock över förväntan. Wilma som är 5½, brukar ha väldiga problem med strumpbyxor. Dom krånglar till ett Yrväders tillvaro.

Sega, sneda, stickiga , äckliga saker som mamma säger att man Måste ha på sig. För det är kallt...
Idag var alla, även mamma, nöjda med förstahands valet av kläder. Då var det bara att traska iväg, har sån tur att kusin-Lilleman bor bara ett kvarter ifrån.
Är väl lite både på gott och ont. Lätt för barnen att smita iväg sen...


Här var det ju då tänkt att det skulle varit en fin bild på
de små, nätta Yrvädren i festutstyrsel...
Tyvärr förstod jag ju inte att fota dem på samma bild och
jag orkade inte börja snickra ihop nåt av dem båda mer ikväll.
Inte heller kom jag ihåg att fota alla godsaker vi blev bjudna på.

SÅ, ni får alla hålla till godo med en bild på
en underbar bukett med tulpaner jag köpte igår.
En doft av vår.

Inte heller kom Virrmamman ihåg att hon skulle dela en flaska vitt med sin äkta man. Hon hade full upp med att titta på foton med sina älskade Yrväder.
Vackert så ! :-)
Men en liten sängfösare ska det väl hinnas med. SKÅL !

Inga kommentarer: